Cherry Game Scripting System (CGSS) 15. 1. 2010


Dieses Projekt wurde abgebrochen. Siehestattdessen auch DynRPG!

Einführung  [Nach oben]

Es gibt unzählige Patches für den RPG Maker. Es gibt genauso viele Inkompatiblitäten und andere Probleme. Am Ende kennt sich niemand aus, wie ein bestimmtes Problem nun am besten zu lösen ist.

Ich versuche nun, mit dem CGSS eine Plattform bereitzustellen, auf der sich leicht Erweiterungen für den RPG Maker aufbauen lassen. Das CGSS ist ein Skriptsystem, welches auf Lua basiert, und ähnlich dem im RPG Maker XP/VX verwendeten RGSS die Möglichkeit bieten soll, den RPG Maker mit eigenen Skripts zu modifizieren und/oder zu erweitern.

Im Gegensatz zu den bisherigen Patches läuft im CGSS alles völlig transparent ab. Außer einem “Kernel”-Objekt, das die Interaktion mit dem RPG Maker auf einer sehr niedrigen Stufe erlaubt, ist das CGSS komplett in Lua geschrieben und ausführlich kommentiert. Vor dem Start des Spieles wird ein Lua-Skript ausgeführt, indem das CGSS initialisiert wird. Danach kann durch in diesem Skript installierten “Callbacks” zwischen RPG-Maker-Code und Lua-Skript-Code hin- und hergesprungen werden.

Für den einfachen RPG-Maker-Benutzer wird das Einbauen von Modifikationen durch das Konzept der Userscripts sehr vereinfacht. Er braucht lediglich ein Skript herunterzuladen, gegebenenfalls die Einstellungen anzupassen und es dann in einen speziellen Ordner zu kopieren und schon ist das Skript in das Spiel integriert. Für Programmierer tut sich eine Welt der unendlichen Möglichkeiten auf, da einen natürlich nichts daran hindert, ein Skript selbst zu schreiben.

Außerdem ist die Benutzung von sämtlichen Lua-Bibliotheken möglich – da gibt es von einer Netzwerkbibliothek bis zu einer 3D-Bibliothek sehr viel. Man kann natürlich auch selber eine Bibliothek schreiben.

Das CGSS funktioniert allerdings nur mit 2 Versionen der RPG_RT.EXE (RM2000 v1.07 und RM2003 v1.08), wobei sich dies später theoretisch noch erweitern ließe. Über diese Versionen besitze ich aber die meisten Informationen, was die Integration einfach macht. Es sollten aber keine anderen Versionen mehr notwendig sein, da sich theoretisch alle fehlenden Features mit dem CGSS umsetzen lassen sollten.

Die Test-Demo  [Nach oben]

Um die Funktionsweise und die Möglichkeiten des CGSS zu verstehen, ist es am einfachsten, ein Beispiel zu betrachten. Dazu habe ich trotz sehr frühem Entwicklungsstand eine kleine Test-Demo erstellt, in der ein Userscript demonstriert wird, was die Abfrage von Tastatur und Maus ermöglicht (teilweise im Stil von Power Mode 2003). Im Moment sind an Interaktionsmöglichkeiten mit dem Spiel erst der Zugriff auf Switches und Variablen eingebaut.

Für einen schnellen Überblick sollten Sie am besten zuerst die Demo starten und testen, sie dann im RPG Maker betrachten und die Datei “Script\Userscripts\basic_keyboard_and_mouse_input.user.lua” betrachten.

Den Download gibt es hier: CGSS Test-Demo v0.00a1-testing

Dokumentation  [Nach oben]

Im Moment ist noch keine Dokumentation vorhanden (außer den Kommentaren in den Skripts). Eine ausführliche Dokumentation wird aber noch folgen.


57 Kommentare zu “Cherry Game Scripting System (CGSS)”

  1. was noticing the way, on target, thoughts and concepts provided me with some good

  2. Hero sagt:

    Woah ?!
    LUA in Rpg Maker ?

    Man it’ll be damn awesome.
    Keep it up pal !

    I am right behind you, watching this project !

  3. nick sagt:

    so i could expand my char sprites with this?

  4. nick sagt:

    i need your help cherry and i will not settle in the creation of my game

  5. nick sagt:

    im making an abs and well i need to be able to make bigger char sets like in your char expander for rpg2000 but im useing 2003 and i cant use animations or pics to do it and i tryied a exe editor and its really hard:( soo i need your help to understand wat to do or i need a 2003 charexpander sir

  6. nick sagt:

    and do you know any one thyats good at char editing?

  7. nick sagt:

    also is it possable to right a cgs script and use it in this mod that will get the same results if so can you help me

  8. Seena sagt:

    Is it currently possible to make the variables floating-point using the CGSS?

    • Cherry sagt:

      Not really, this will never work, BUT you could write an extension which does maths with floating point values, using one variable for the integer part, and one variable for the fraction part (limited accuracy then, of course).

  9. Hello, my names markchapman10 and im from rrr revolution.. Wel, thats where i heard about your kick ass (if you dont mind me saying) system you have put together here. I for one was one of the people that would have took 2k3 over anythong, i loved the side veiw battle system, and now that we have someone sproosin it up its going to be kick ass! (*sorry ifagain.) another thing, what klinda scripting is it going to be? i can deal with the variables and switches, im heavily experienced in that, but im really sketchy with the RGSS… Anyways back to the main message of the message, I love what your doing keep it up!

    • Cherry sagt:

      It should be something similar to RGSS for RM2k(3).

      The goal is to be able to modify the RPG Maker’s behaviour and add your own stuff. When somebody created a “userscript”, the others just need to copy it in the “Userscripts” folder and it should work – basically.

      At the moment, CGSS has only access to Switches and Variables and some screen-related stuff – see the demo.

  10. Its all complements………. -_- lol… Im american if that may explain anything… this may not be the right place but i tried your ultimate and it said the request operation requires elevation… Could ya maybe help me with this?

    • Cherry sagt:

      This is the wrong section. I’d've put it in the Ultimate section…

      Probably you have set “Run as administrator” in the properties of your RPG Maker. In that case you need to set that flag for rpg2009.exe too.

      • Sorry for posting again in the wrong spot, but my problem was i had to run your ultimate program in Windows XP SP 2 or 3. but thanks anyways.

        • Cherry sagt:

          No, it’s working fine with Windows Vista and 7, I am using Windows 7 myself too.

          Because it seems like you have set that your normal RPG Maker need admin privileges, you have to make sure that RPG Maker 2009 Ultimate runs with admin priviliges too, otherwise it can’t load your RPG Maker (that’s why it tells you that it has to be elevated to admin priveleges).

          • no, i didnt change the privlage at all… All i did was change my RM2K3 and ultimate to compatibility with XP service pack 2 or 3 and it works fine with out admin privlages……. =)

          • Cherry sagt:

            no, i didnt change the privlage at all… All i did was change my RM2K3 and ultimate to compatibility with XP service pack 2 or 3 and it works fine with out admin privlages……. =)

            Interesting, since it works without compatibility mode for me.

            But anyway, great that it’s working now.

  11. `;: I am very thankful to this topic because it really gives useful information :,’

  12. Jalax sagt:

    (Sorry, I am a brazilian without dictionary…)

    The next demo will be released or not?
    PS: You can put a tutorial teaching how to use the system…

    • Cherry sagt:

      Hello!

      Well, I am so busy that I don’t have any time for RPG Maker related stuff at the moment. This is why there is no new version (although I hope there will eventually be one!). Also, there won’t be a tutorial before the exact structure is fixed.

  13. Seena sagt:

    What is Power Patch?
    Is CGSS based on Power Patch?

    • Cherry sagt:

      Power Patch is an add-on with German-only documentation which added Lua to the RPG Maker, in a very primitive (and buggy) way. CGSS uses Lua too, but that’s the only similarity.

  14. nick sagt:

    um i got another question for you and your wonderful knowlge of all things rpgmaker that i care about ….do you kn ow of a mod that will allow me to show multipe animations at once

  15. nick sagt:

    does anyone know how to make it so i can run multiple animations at once

  16. nick sagt:

    sweet cherry i love your work lemme know asap

  17. Seena sagt:

    Is there a new release of the CGSS (even a small inofficial release)?

    • Cherry sagt:

      Unfortunately not. But for me, CGSS is not cancelled. It’s suspended because I found out that it became a bigger project than I thought, but I intend to continue it some day (even when there are only 10 people using RM2k at all at that time :D )

  18. nick sagt:

    i use 2k3 please make fun things for it cherry

  19. nick sagt:

    wat was clever

  20. Orochii sagt:

    Don’t worry, there are still a good bunch of RM2k/3 users there! Myself included, of course.
    And I will be waiting this thing. Forever (not literally of course, simply I can’t do it literally).

    And good luck with your “not RM-related” projects,
    Orochii Zouveleki

  21. chiaosu sagt:

    Cherry I got a question here… Is it possible to merge the Char expand patch and the Better AEP one?

  22. Xander sagt:

    This is totally awesome. If I get it right you then could easily add a simple sideviewbattlesystem to rm2k or even something like a materia system without having to script everything in events… I so hope to be able to see this one day, even though I can’t really script.

    Please keep this up!

    • Cherry sagt:

      Yes, you are right, however CGSS is far from that state. At the moment there are only objects to interface with variables and switches, nothing else… My intention was to create something like RGSS for RM2k(3), but unfortunately the project got stuck due to lack of time. Maybe one day, when the RM2k(3) has only 10 users anymore, there will be a full version… *dreaming*

  23. SkyRifter sagt:

    CAN YOU Make/Design a RPG Maker 2003 RM tool?

    the RM RPG2000 RM Tool WILL Not Scan my entire project, it completely refuses to.

    Since your pro, Can you possibly Design one, or Know anyone else who has?
    or is working on one?
    , or lead me too a source?

    My project is a ‘Mega project’ -Extremely Large project -truly like no other
    thanks, -

    ;

  24. Enzarro sagt:

    Hi Cherry. Well, I came to your project with a specific requirement for my game.

    I’m using Powermode, an it allows me to get the sin, cos and tan, but now I need to get the degree (angle) from two points in the game (an example: x1,y1 ; x2,y2).

    The only way that I know to do it involves an operation that can only be made by a calculator, or programming languages. Arctangent.

    If you know some other way to get the angle from two points, please… PLEASE let me know!

    Pd: You’re doing a great work.

    • Cherry sagt:

      Hello!

      Of course you could use CGSS instead of Powermode and create a script which provides all features you need.

      If this is too complicated for you, I have another idea:

      since angle(x1, y1, x2, y2) = atan2(y2 – y1, x2 – x1) and the definition of atan2 is described here, you could use RMEventFactory to create a common event which contains hundreds of forks which give you the value of atan2 for certain parameters.

      Best regards,
      Cherry

  25. Labs sagt:

    Is there any way to change the map bigger than 500×500? I really need it but i just havent found any patch like this.

  26. Labs sagt:

    I did it already. Just had to use resource hacker and got it. I need it for a minigame.

    Here is da pic: http://realitat.try.hu/img/map999.jpg

    Maybe it’s working with 9999×9999 too, i have not tried.

  27. This website was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me.

    Appreciate it!

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